Pierwszy wpis w Nowym, 2019 roku. Z wielką przyjemnością melduję, że kalibrator do miernika naprężenia szprych jest już gotowy i dostępny komercyjnie na sprzedaż.
Zaczynając od początku, do czego jest to narzędzie? Dla tych, którzy nie czytali w skrócie zapowiedzi, to w skrócie:
Kalibrator miernika naprężenia szprych (tensometr) pozwala na skalibrowanie od podstaw miernika i uzyskanie realnych odczytów, co znacznie poprawia jakość budowy koła.
Dlaczego zrobiliśmy takie urządzenie?
- Każdy miernik jest dostarczony z tabelką zawierającą pomiary, lecz te pomiary są średnie, zrobione na wzorcowym mierniku a nie na każdej jednostce z osobna. To powoduje, że nasz konkretny model może się znacznie różnić od wzorcowej kalibracji - patrz parktool
- Wzorcowa kalibracja nie uwzględnia wielu typu szprych, takich jak chociażby pillar wing, szprychy polimerowe (berd) czy karbonowe. Nie mając żadnego odniesienia do tego typu szprych, budujemy takie koło całkowicie na ślepo ryzykując zbyt luźne lub zbyt naprężone szprychy. Jeżeli podejmujemy się drogiego projektu (np obręcze Schmolke), to lepiej abyśmy mieli dobrze skalibrowany miernik...
W dzisiejszych czasach, kiedy obręcze są wylajtowane na maxa, często węglowe z górnej półki, przestrzeganie maksymalnego naprężenia szprych jest bardzo ważne. W innym przypadku obręcz po prostu popęka przy nyplach i jest po zawodach.
Jeżeli dobrze poszukacie to jest na rynku kilka podobnych urządzeń, ale żadne z nich nie jest modułowe i tak uniwersalne jak nasze.
Z czego składa się nasze narzędzie i na co pozwala?
Jak na powyższym obrazku, narzędzie posiada dwie sekcje:
- Sekcja pierwsza jest przeznaczona na urządzenie mierzące naciąg - wagę. W naszym urządzeniu możesz zamontować dowolny model cyfrowej wagi lub celi. Cała sekcja jest ruchoma, zamontowana na wózku, co pozwala na dowolną konfigurację.
- Druga sekcja jest przeznaczona na zamontowanie szprychy. Tutaj podobnie, wymiar może być zmieniany, dzięki temu możesz zamontować dowolnego typu szprychę o długości od 150mm do 320mm. Urządzenie jest kompatybilne ze szprychami J-bend, straight pull o dowolnym materiale - stal, tytan, karbon, polimer.
Gdy wszystko jest zamontowane, naciągasz szprychę kołem i obserwujesz wagę. W wybranych naciągach np. 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120, 130 robisz pomiary swoim miernikiem naprężenia i zapisujesz wyniki odczytów. W ten sposób tworzysz tabelę dla danego typu szprychy i danego modelu tensometru.
Mając takie pomiary, dysponujesz bardzo dokładnym narzędziem (miernikiem) i twoje koła są w 100% poprawnie naciągnięte.
Wszystkie mierniki, nowe czy używane muszą być regularnie kalibrowane. Nawet najlepszej klasy mierniki ulegają zużyciu (sprężyna) i z każdym rokiem pokazują coraz bardziej błędne odczyty. Dodatkowo, pojawiają się coraz to nowsze typy szprych, których nie znajdziesz w tabelce kalibracji od producenta tensometru.
Urządzenie jest w pełni wykonane ręcznie przez Tomasza z fetish.bike. Wielkie brawa za niesamowitą pracę i dokładne wykonanie tego narzędzia.
Zintegrowane koło ze śrubą pozwala na naprężanie szprychy.
Pierścień do zablokowania natężenia usprawnia pracę w przypadku gdy kalibrujemy kilka mierników na raz
Bardzo solidne uchwyty na wagę
Uchwyt od strony nypla
W uchwycie zapewniliśmy dużo miejsca, nawet dla dużych dłoni
Uchwyt szprychy od strony łebka. Uchwyt jest modułowy. Dodatkowe moduły pozwalają na zamontowanie szprych karbonowych i polimerowych
Szprychy J-bend, straight pull, karbonowe, tytanowe, stalowe lub sznurki. Wszystko to za pomocą jednego urządzenia...
Moduł jest przesuwalny, co pozwala na zamontowanie szprychy w przedziale 150-320mm
Ruchome i konfigurowalne sekcje to jest jedna z ważnych rzeczy, która odróżnia naszą maszynę od pozostałych na rynku...
Wszystkie części są solidne, w większości stalowe, wycinane na laserze. Wszystko jest ręcznie spawane, malowane proszkowo i montowane na gotowo.
Urządzenie jest dostępne w wersji bez wagi lub z wagą. Jeżeli masz już cyfrową wagę lub celę, możesz zamówić sam korpus. W innym przypadku, polecamy korpus z niemiecką wagę Steinberg.
Jeżeli chodzi o cenę, to urządzenie kosztuje mniej więcej 5-8 zestawów kół, które robisz na warsztacie (sam zysk z kół). Wszystkie kolejne koła, to czysty zysk dla Ciebie i gwarancja bardzo precyzyjnej roboty. Dodatkowo, nasze urządzenie jest bardzo ładnie wykończone, więc zachęcamy umieścić je na widoku, tak aby klienci je widzieli. Możecie śmiało wytłumaczyć w czym rzecz, a tym samym zyskać uznanie klientów. To wam napewno pomoże zyskać reputację i nowych klientów.
Urządzenie i cennik na sklepie.
Jeżeli chodzi o cenę, to urządzenie kosztuje mniej więcej 5-8 zestawów kół, które robisz na warsztacie (sam zysk z kół). Wszystkie kolejne koła, to czysty zysk dla Ciebie i gwarancja bardzo precyzyjnej roboty. Dodatkowo, nasze urządzenie jest bardzo ładnie wykończone, więc zachęcamy umieścić je na widoku, tak aby klienci je widzieli. Możecie śmiało wytłumaczyć w czym rzecz, a tym samym zyskać uznanie klientów. To wam napewno pomoże zyskać reputację i nowych klientów.
Urządzenie i cennik na sklepie.
Narzędzie jest produkowane w Polsce, wysyłka międzynarodowa lub odbiór osobisty.
W razie pytań jestem do dyspozycji pod mailem [email protected]
Pozdrawiam
Tomasz
blog-wheelbuilding
A stirling job BlackCat! We're working on a DIY unit for ourselves right now but yours is looking stunningly good: I hope to pick one up in the future!
OdpowiedzUsuńThank you! It's very encouraging to hear that. I hope other wheel-builders and shops will recognize a need to control spoke tension. I'd love to see my tool on other workbenches around the world.
UsuńShare it further. Based on the success of this project I have in plans to start the second one, even more interesting! Stay tuned ;-)