Pages

wtorek, 6 listopada 2018

Koła gravelowe, bezdętkowe typu midhook

Większa liczba szprych robi mocne i sztywne koła. W obecnej erze kół z półki, nic powyżej szprych 20/24 i 24/24 dla tarcz nie jest już "trendy". To w sumie dobra wiadomość dla zaplataczy kół, takich jak ja, gdzie w mojej pracowni kół Czarnego Kota, ilość szprych zostanie dobrana pod wagę i przeznaczenie kół. U mnie żaden marketing nie próbuje przekonać fizyki, że dla gościa o wadze 90kg, koła pod tarczę 24/24h będą w zupełności wystarczające(!)


Ten projekt był jednym z najdłuższych projektów w mojej historii. Minęło wiele tygodni od pierwszego telefonu od Rajiv'a do momentu ostatecznego ukończenia kół. Wymieniliśmy nieskończoną liczbę maili, telefonów, smsów aby w końcu znaleźć "tą" jedyną konfigurację dla  tego projektu. Projekt niebanalny, bo rama robiona na zamówienie u jednego z najlepszych rzemieślników świata ram stalowych.


Bez wchodzenia zbytnio w szczegóły, biorąc pod uwagę wagę, moc, przenaczenie kół, budżet, kolorystykę i charakter ramy oraz upodobania klienta, zrobiłem najlżejsze i jednocześnie najmocniejsze koła jakie tylko potrafiłem.

Koła będą miały zainstalowane opony 28mm w systemie bezdętkowym i będą używane przy ciśnieniu 80-90PSI.
Do tego celu wybrałem szerokie obręcze karbonowe z profilem mid-hook


Mid-hook to oznaczenie rantu obręczy, o których zachacza się opona. W tradycyjnych obręczach szosowych, mamy pełny rant, w obręczach MTB nie ma żadnego rantu. 
W obręczach mid-hook, mamy pół na pół, czyli głatki rant, ale zrobiony pod kątem, tak aby utrzymać oponę przy nieco większym ciśnieniu, niż w tym co jest w MTB.


Rant mid-hook jest widoczny na powyższym zdjęciu (patrz na lewy rant). Jak widać, jest on nieco zagięty do środka. To pozwala na wyższe ciśnienie opony bezdętkowej, bez ryzyka zsunięcia się opony z obręczy.

Jakie są plusy takich obręczy? Niższa waga, nieco większa sztywność boczna. Mniejsze poddawanie się obręczy na ciśnienie powodowane przez oponę bezdętkową.

Wielu innych producentów takich jak Zipp lub Enve stosuje już takie rozwiązanie. Bezdętka wypiera zwykłą oponkę a nawet szytkę. Poszerzenie obręczy bez dodatkowej wagi jest właśnie możliwe dzięki systemowi mid-hook.



Obie obręcze są asymetryczne, co pozwala na mocniejszy naciąg szprych po stronie nie-napędowej na tyle i stronie nie-tarczowej na przodzie.
Przednia obręcz ma profil 38mm a tylna 50mm. Ośki 12x100 i 12x142. 

Mając na względzie niezawodność piast i ich łatwność w serwisowaniu, wybór padł na piasty Soul-Kozak:


Bardzo dobra geometria, świetna waga i sztywność. Innowacyjny system magnetycznego sprzęgła, to tylko niektóre cechy tych piast produkowanych w Polsce.


Inna ciekawą cechą jest sam bębenek. Minimalne wycięcia, ale z super mocnej stali, powodują zysk na wadze, a jednocześnie nie pozwalają wgryzać się kasecie.



W sumie 32 szprych na koło z mosiężnymi nyplami. Dzięki dużej ilości szprych, mogłem pójść w najlżejsze szprychy na rynku - Pillar Wing 20. Jedynie 4.5g/szprycha


Obręcze wykonane są w wykończeniu UD a kolory naklejek zostały dobrane pod kolor ramy.



Patrząc na to wszystko, zastanawiasz się nad wagą kół... 1800g? Absolutnie nie. Waga tego zestawu do 1570g. Jest to najlepszy dowód na to, że koła z dużą ilością szprych mogą być bardzo lekkie i jednocześnie o niebo mocniejsze niż źle dobrane koła 24/24.

Koła na każde warunki, wytrzymałe, lekkie i bardzo solidne. Bez problemu podołają ciężarowi 110-120kg.

Koła dostępne w moim sklepie on-line.

@Rajiv - dzięki za wybranie pracowni kół czarnego koła do tego projektu. Wielu udanych wypraw z tymi kółkami Ci życzę!

Pozdrawiam
Tomek
blog-wheelbuilding

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz